وب سایت رسمی بنیـــاد آموزشی پژوهشی سامـــا

(دارای شناسنامه واحد فرهنگی 100530 و نماد اعتماد رسانه برخط از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)

مشاوره آزمون دکتری سراسری و آزاد 1402-1403

برای دریافت مشاوره آزمون دکتری در خبرنامه ساما عضو شوید. لطفا دقیقا موبایل و ایمیل و رشته تان و اینکه به مشاوره در چه زمینه ای از آزمون دکتری نیاز دارید را بنویسید.

سبد خرید شما

در حال حاضر سبد خريد شما خالي مي باشد
در صورت کليک بروي دکمه اضافه به سبد خريد هر کالا، کالاي مورد نظر به اين قسمت اضافه مي گردد

جستجو

تجمیع گرایش‌های تمامی رشته ها در آزمون دکتری

تجمیع گرایش‌های دکتری در سال 1400

 

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تجمیع گرایش‌های دکتری در سال 1400 خبر داد. به گفته این مقام مسئول تجمیع گرایش‌های تمامی رشته ها در آزمون دکتری سال های اینده قطعی است اما هنوز به تصمیم نهایی نرسیده اند.البته شیوه نامه تجمیع گرایش های مقطع دکتری تنظیم شده و به تائید معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسیده است. این شیوه نامه هم اکنون در آستانه ورود به شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارتخانه است که اگر به تصویب این شورا برسد از سال ۱۴۰۰ اجرایی خواهد شد.
به گفته آهنچیان، اجرایی شدن این شیوه نامه از سال ۹۹ قدرت مانور ندارد.
این مقام مسئول وزارت علوم درباره علت تجمیع گرایش های دکتری تاکید کرد: شاخه شاخه شدن رشته ها یک نظام غیرسیستماتیک را دامن زده است و هزینه های سربار برای دانشجویان ایجاد می کند؛ همچنین دانش آموختگان سرگردان می شوند. تجمیع رشته های دوره دکتری را به منزله پایین آمدن ظرفیت دوره پذیرش نیست و تجمیع یعنی گرایش ها حذف شود که به عنوان مثال تنها یک رشته علوم اجتماعی داشته باشیم؛ بنابراین ظرفیت ها تغییر پیدا نمی کند مگر اینکه دانشگاه این تصمیم را داشته باشد.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: گرایش ها در دل رشته مادر ترکیب می شوند، رشته مادر به تعداد ظرفیت پیشین گرایش ها دانشجو می پذیرد و بر حسب تخصص استاد، گرایش ها بین آنها و گروه های آموزشی توزیع خواهد شد. دانشجو در این روش با انعطاف بیشتر دوره های آموزشی لازم را می گذراند و استادان نقش جدی تری دارند همچنین از تلفات این چنینی مدارک تحصیلی پیشگیری به عمل می آید. به نظر می رسد دانشگاه ها نیز با تجمیع گرایش های دکتری موافق باشند و در این زمینه حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران پیش از این در گفت و گو با ایرنا اعلام کرده بود که گرایش های دوره دکتری باید کاهش یابد، تجمیع عناوین دوره های دکتری یکی از مهم ترین برنامه دانشگاه محسوب می شود چرا که دغدغه اصلی توجه بیشتر به کیفیت دوره دکتری است.

www.iransama.org

منوی موبایل