وب سایت رسمی بنیـــاد آموزشی پژوهشی سامـــا

(دارای شناسنامه واحد فرهنگی 100530 و نماد اعتماد رسانه برخط از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)

مشاوره آزمون دکتری سراسری و آزاد 1402-1403

برای دریافت مشاوره آزمون دکتری در خبرنامه ساما عضو شوید. لطفا دقیقا موبایل و ایمیل و رشته تان و اینکه به مشاوره در چه زمینه ای از آزمون دکتری نیاز دارید را بنویسید.

سبد خرید شما

در حال حاضر سبد خريد شما خالي مي باشد
در صورت کليک بروي دکمه اضافه به سبد خريد هر کالا، کالاي مورد نظر به اين قسمت اضافه مي گردد

جستجو

تغییرات رشته و گرایش آزمون دکتری 98

به گزارش خبرنگار مهر، جداول رشته‌ها و مواد امتحانی آزمون ورودی دوره‌های دکتری (Ph.D) سال ۱۳۹۸ بر روی سایت سازمان سنجش منتشر شده است و مقایسه آن با رشته های سال گذشته نشان می دهد که در برخی از مجموعه ها با تغییراتی در رشته ها و گرایش ها مواجه ایم.
پذیرش دانشجو در رشته اقتصاد نفت و گاز و گرایش های «حقوق و قراردادهای نفت و گاز» و «بازارها و مالیه نفت و گاز» در مجموعه اقتصاد به دانشگاه امام صادق (ع) محدود شده است و پذیرش تنها در این دانشگاه صورت می گیرد.
یکی دیگر از تغییرات، تغییر نام مجموعه تربیت بدنی به مجموعه علوم ورزشی است.
همچنین تغییر دیگر در مجموعه تاریخ ایران بعد از اسلام است که رشته های تاریخ، تاریخ انقلاب اسلامی، تاریخ محلی، تاریخ علم دوره اسلامی و ایران شناسی سال ۹۷ به رشته های تاریخ، تاریخ انقلاب اسلامی، ایران شناسی و تاریخ فرهنگ و تمدن ایران دوره اسلامی منحصرا با پذیرش دانشگاه آزاد تغییر کرده است.
از سوی دیگر رشته دین پژوهی به مجموعه ادیان و عرفان اضافه شده است. این رشته سال گذشته در مجموعه فلسفه و کلام اسلامی قرار داشت.
همچنین رشته حکمت هنرهای دینی نیز از مجموعه فلسفه و کلام حذف شده است.
فلسفه علم پیش از این به عنوان یک رشته در مجموعه فلسفه علم وجود نداشت و از سال ۹۸ به این مجموعه اضافه شد.
رشته دین و رسانه نیز در سال ۹۸ از مجموعه علوم ارتباطات حذف شده است.
همچنین در مجموعه معماری در رشته معماری گرایش معماری دیجیتال به مجموعه گرایش های این رشته اضافه شده است.
پذیرش دانشجوی دکتری در سال ۱۳۹۸ بر اساس قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی» مصوب ۱۸ اسفند ۹۴ مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی مربوطه و مصوبات «شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی» صورت می گیرد.
متقاضیان ورود به دوره دکتری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی در رشته های مصوب دفتر گسترش آموزش عالی باید در آزمون ورودی دوره‌های دکتری (Ph.D) ثبت‌نام و شرکت کنند.
بر اساس قانون فوق، سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکتری ناپیوسته بر حسب هر یک از شیوه‌های «آموزشی ـ پژوهشی» و «پژوهش محور» به شرح زیر انجام می‌شود:
الف: دکتری آموزشی ـ پژوهشی:
سنجش و پذیرش برای ورود به دوره دکتری ناپیوسته آموزشی ـ پژوهشی بر اساس معیارهای «آزمون متمرکز (۵۰ درصد)»، «سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (۲۰ درصد)»، «مصاحبه علمی و سنجش عملی (۳۰ درصد)» صورت می گیرد.
ب: دکتری پژوهش محور:
سنجش و پذیرش برای دوره دکتری ناپیوسته پژوهش محور بر اساس معیارهای «آزمون متمرکز (۳۰ درصد)»، «سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (۲۰ درصد)»، «مصاحبه علمی و بخش عملی (۳۰ درصد)»، «تهیه طرحواره (۲۰ درصد)» صورت می‌گیرد.
اجرای مرحله اول (آزمون متمرکز) توسط سازمان سنجش آموزش کشور و امتیاز مربوط به سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری، مصاحبه علمی توسط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پذیرنده دانشجو انجام خواهد شد.
بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مواد آزمون متمرکز دکتری (Ph.D)  سال ۱۳۹۸ شامل آزمون زبان با ضریب (۱)، آزمون استعداد تحصیلی با ضریب (۱) و آزمون دروس تخصصی در سطح کارشناسی یا کارشناسی ارشد با ضریب (۴) است.
سنجش و پذیرش برای تمام دوره‌ها شامل: روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پژوهش محور، پردیس‌های خودگردان، پیام نور، بورس اعزام به خارج، مؤسسات غیر انتفاعی، دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس قانون فوق صورت خواهد گرفت.
تمامی دانشجویان و فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری حرفه‌ای می‌توانند در صورت دارا بودن شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی در این آزمون ورودی ثبت‌نام و شرکت کنند.

منوی موبایل