وب سایت رسمی بنیـــاد آموزشی پژوهشی سامـــا

(دارای شناسنامه واحد فرهنگی 100530 و نماد اعتماد رسانه برخط از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)

مشاوره آزمون دکتری سراسری و آزاد 1402-1403

برای دریافت مشاوره آزمون دکتری در خبرنامه ساما عضو شوید. لطفا دقیقا موبایل و ایمیل و رشته تان و اینکه به مشاوره در چه زمینه ای از آزمون دکتری نیاز دارید را بنویسید.

سبد خرید شما

در حال حاضر سبد خريد شما خالي مي باشد
در صورت کليک بروي دکمه اضافه به سبد خريد هر کالا، کالاي مورد نظر به اين قسمت اضافه مي گردد

جستجو

هزینه تحصیل از کارشناسی تا دکتری

همین چند وقت پیش بود که انتشار تصاویری از دور ریختن پایان‌نامه‌های دانشجویان دکتری دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهیدچمران اهواز آن‌هم توسط یکی از اساتید سروصدای زیادی را در فضای مجازی و رسانه‌های رسمی کشور ایجاد کرد؛ جار و جنجالی که درنهایت به ورود معاون پژوهشی دانشکده دامپزشکی به موضوع و دادن تذکر کلی به هیات‌علمی دانشکده ختم شد؛ درست است که انتشار چنین تصویری به‌هیچ‌وجه قابل قبول نیست، اما در این میان سوالی که همیشه مطرح بوده و هست اینکه برای تولید پایان‌نامه دانشجویی چقدر هزینه می‌شود؟
یک گزارش از مدل تعیین بودجه سرانه دانشجو از سوی دفتر برنامه بودجه و تشکیلات وزارت علوم در سال ۹۴ منتشر شد و اعدادی که این گزارش آمده برگرفته از این تحقیق وزارت علوم است که با حساب نرخ تورم اعداد سال ۹۷ به دست آمده است.
نکته دیگر در بحث هزینه‌های دانشگاه‌ها برای دانشجویان مقاطع مختلف این است که بیشترین هزینه در مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد مربوط به هزینه‌های آموزشی و در مقطع دکتری مربوط به هزینه‌های پژوهشی و فناوری است.
این مهم از اهمیت پژوهشی در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری حکایت دارد. به‌عبارت دیگر، هزینه سرانه دانشجو نسبت به هزینه سرانه کارشناسی نشان می‌دهد تربیت دانشجوی کارشناسی‌ارشد به طول میانگین 1.5 برابر کارشناسی و تربیت دانشجوی دکتری به طول میانگین ۵/2 برابر دانشجوی کارشناسی هزینه دارد.
موضوع دیگری که نمی‌توان در بحث نگارش پایان‌نامه از آن غفلت کرد، دوره سنوات تحصیلی دانشجو است. به‌عبارت دیگر، دانشجو تا زمانی که به نگارش اولین پایان‌نامه خود در مقطع کارشناسی‌ارشد برسد، دانشگاه برای او 4681 میلیون ریال در مقطع کارشناسی و 2221 میلیون ریال در مقطع کارشناسی‌ارشد هزینه کرده است؛ این موضوع در مقطع دکتری متفاوت‌تر می‌شود و علاوه‌بر این هزینه‌ها، 13835 میلیون ریال تنها برای مقطع دکتری دانشجو هزینه می‌شود؛ موضوعی که نشان‌دهنده رقم بالای 21000 میلیون ریالی است که هر دانشجو در طول دوران تحصیل از کارشناسی تا دکتری به دانشگاه محل تحصیل خود تحمیل می‌کند. شاید در ابتدا هزینه‌هایی که برای تحصیل یک دانشجو در طول سنوات تحصیلی‌اش در هرکدام از مقاطع تحصیلی آمده، چندان بزرگ به نظر نیاید؛ اما وقتی به آمار صدور 20 هزار مدرک برای دانشجویان دکتری در طول یک‌سال نگاهی داشته باشیم به رقم 40 هزار میلیارد تومان می‌رسیم که شمارش صفرهایش هم زمانبر می‌شود و یکی از اصلی‌ترین دلایل خرج این مبلغ نیز به آن جهت است که دانشجو به جایگاهی برسد که بتواند با پایان‌نامه‌اش دردی از جامعه خود دوا کند؛ اما آنچه در عمل می‌بینیم با انتظاری که از پایان‌نامه می‌رود، زمین تا آسمان متفاوت است. البته در جداول و نمودارهای زیر به تفسیر درباره هزینه‌کرد دانشگاه‌ها برای دانشجویان به زبان آمار صحبت شده است.
منبع خبر : سایت خبری شعار سال
http://shoaresal.ir/fa/news/166375/هزینه-یک-فارغ‌التحصیل-phd-برای-دولت-از-کارشناسی-تا-دکتری

منوی موبایل